FAQ items aan het laden...

Praktisch

Home/Praktisch
Praktisch2020-02-01T21:08:58+01:00
Covid-19 maatregelen2020-06-22T20:31:30+02:00

Onze praktijk blijft open en bereikbaar! Voor patiënten met chronische zorgnoden is de continuïteit van de behandelingen een belangrijk aspect. Hou wel rekening met volgende richtlijnen:

  • Reken op een behandeling van 30 minuten, we geven zoveel mogelijk tips mee om verder zelfstandig thuis te kunnen oefenen.
  • Indien jullie zelf ziek zijn, zieke partner of kinderen in huis hebben of in aanraking gekomen zijn met zieke mensen vragen wij vriendelijk om de gemaakte afspraak te annuleren. Dit voor jullie eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze therapeuten en de andere (kwetsbare) patiënten.
  • Gelieve na het aanbellen de deurklink niet aan te raken en buiten te wachten. De therapeut zal de deur voor u komen open doen.
  • Tracht zoveel mogelijk alleen aanwezig te zijn op de afspraak. Word je toch vergezeld, dan vragen wij de partners/begeleiders van patiënten om niet in de wachtzaal te blijven zitten tijdens de therapiesessie.
  • Verder willen we vragen om bij het binnenkomen EN bij het verlaten van de praktijk de handen te desinfecteren. Ontsmettingsmiddel zal u door de therapeuten ter beschikking gesteld worden.
  • Ons team van therapeuten zal zowel voor als na elke behandeling hun handen grondig wassen en desinfecteren. We plannen ook de afspraken voldoende ruim in teneinde contacten tussen patiënten onderling te vermijden en tijd te hebben om ruimtes en materialen telkens te ontsmetten.
Wat houdt interdisciplinaire samenwerking in?2019-12-17T18:58:01+01:00

Concreet houdt interdisciplinaire samenwerking in dat:

  • we met verschillende disciplines samen aan 1 behandeldoel werken
  • we de behandeling van de verschillende disciplines op elkaar afstemmen zodat er optimale transfer is van de therapie
  • we ook samen – discipline-overschrijdend –  voor u klaarstaan, want 1 + 1 is meer dan 2!
  • we uw afspraken zo efficiënt mogelijk inplannen zodat revalideren voor u en uw partner tot een minimale belasting gereduceerd wordt
Wat zijn de openingsuren van de praktijk?2019-12-17T18:59:41+01:00
  • Op afspraak van maandag tot vrijdag steeds van 08:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 20:30
  • Secretariaat bereikbaar iedere werkdag van 8:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 16:00, behalve op woensdagnamiddag.
Op welke dagen is de praktijk gesloten?2020-02-01T10:19:18+01:00

De praktijk is gesloten tijdens het weekend en op alle officiële feestdagen:

  • 1 januari
  • Paasmaandag
  • 1 mei: Dag van de Arbeid
  • O.L.H. Hemelvaart + brugdag
  • Pinkstermaandag
  • 21 juli: Nationale Feestdag
  • 15 augustus: O.L.V. Hemelvaart
  • 1 november: Allerheiligen
  • 11 november: Wapenstilstand
  • 25 en 26 december: 1e en 2e Kerstdag
Waar kan de behandeling plaatsvinden? Bij mij thuis of in de praktijk?2020-01-04T19:31:01+01:00
  • Omdat we u in de praktijk beter kunnen onderzoeken en behandelen dan thuis, vragen we u om naar de praktijk te komen. Indien dit niet lukt, komen we ook op huisbezoek.
  • Er wordt een standaard onkostenvergoeding aangerekend voor de verplaatsingen. Voor interventies die recht geven op terugbetaling, geldt er ook terugbetaling voor de verplaatsingsvergoeding. Op deze pagina vindt u meer details over de tarieven per discipline.
Hoe maak ik een afspraak voor een behandeling?2019-12-17T19:10:12+01:00
  • De behandelingen gebeuren uitsluitend op afspraak.
  • Een afspraak maken kan telefonisch op het nummer 09/365.03.00. Ons secretariaat is bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 16:00, behalve op woensdagnamiddag.
Wat breng ik mee op een eerste afspraak?2019-12-17T19:04:37+01:00
  • Het voorschrift van uw geneesheer (indien van toepassing).
  • Uw identiteitskaart.
  • Een klevertje van uw ziekenfonds.
  • Alle relevante informatie i.v.m. uw klacht.  Als u beschikt over medische beeldvorming (RX, CT, MRI, echo, verslagen, …) of andere documenten brengt u die best mee.
  • Comfortabele, losse, en vooral gemakkelijke kledij.
  • Indien u in hetzelfde kalenderjaar reeds therapie kreeg bij een andere therapeut, gelieve ons dan op de hoogte te brengen van het aantal beurten dat u reeds kreeg. Dit om een correcte tegemoetkoming van uw mutualiteit mogelijk te maken.
Hoe verloopt een eerste afspraak?2020-01-04T19:35:12+01:00
  • In een kennismakingsgesprek bespreken we de verwachtingen en mogelijkheden. We maken ruimte om in te gaan op uw vragen en verwachtingen. Uw partner of mantelzorger is welkom tijdens dit gesprek!
  • We maken een dossier aan (o.m. naam, adres, telefoon, mailadres, mutualiteit, INSZ-nr, huisarts, voorschrift)
  • We bespreken het verdere verloop. Soms worden nog enkele klinische tests afgenomen om het probleem verder te onderzoeken.
  • Na de kennismaking en het verzamelen van alle gegevens bespreken we samen de behandeldoelen. Deze worden ook in ons team besproken om zo een behandelplan op maat op te stellen. Dan kunnen we van start gaan met de eigenlijke behandeling!
Hoe lang duurt een therapiesessie?2020-01-05T19:08:36+01:00
  • ergotherapie: afhankelijk van de nood kan een individuele sessie 30 minuten tot een uur duren.
  • kinesitherapie: u krijgt een half uur individuele therapie. Afhankelijk van de nood en de hulpvraag kan dit aangevuld worden met individuele oefeningen, warmte, oefeningen ter bevordering van de fysieke fitheid en/of andere aanvullingen. In dit geval kan de sessie tot maximaal een uur duren.
  • voedingsadvies: de eerste sessie duurt een uur. Een opvolgconsult duurt 30 minuten.
Wie zal mij behandelen?2019-12-17T19:05:35+01:00

U wordt uiteraard behandeld door therapeuten met de aangewezen expertise(s).

Binnen Movita werken we samen met verschillende kinesitherapeuten. We kiezen ervoor om als team de patiënten te behandelen. Dit houdt in dat het mogelijk is dat u eens therapie krijgt van therapeut A, dan van therapeut B of van therapeut C. We zijn ons ervan bewust dat deze werkwijze, zeker in het begin, beroep doet op uw flexibiliteit. Toch wegen de nadelen o.i. niet op tegen de voordelen van dit systeem: zo kunnen we de afspraken makkelijker inplannen in functie van uw noden (en niet i.f.v. de agenda van een therapeut). Ook wordt hierdoor meer afwisseling en variatie in uw therapie aangebracht, zonder evenwel het doel uit het oog te verliezen. Tot slot wordt hierdoor ook de continuïteit van de therapie verzekerd in vakantieperiodes.

Wat indien ik te laat kom op een afspraak?2020-01-04T19:45:02+01:00
  • Probeer steeds tijdig aanwezig te zijn op uw afspraak. Indien u te laat bent zal de behandeling korter duren! Staat u echter in de file, heeft u uw bus gemist of zijn er andere onvoorziene omstandigheden? Geen nood, breng ons steeds op de hoogte van uw vertraging (09/365.03.00) en dan bekijken we samen hoe we u het beste verder helpen.
Kan ik een afspraak annuleren?2019-12-17T19:06:43+01:00
  • Indien u verhindert bent om uw afspraak na te komen, vragen wij u vriendelijk om tijdig te annuleren. Zo komt er plaats vrij voor iemand anders.
  • Gereserveerde afspraken, welke niet tenminste 24 uur van te voren en met grondige reden werden afgezegd, zullen in rekening worden gebracht zonder de terugbetaling van de mutualiteit.
Hoeveel kost een behandeling?2021-04-11T17:04:32+02:00

Al onze therapeuten, met uitzondering van de voedingsconsulent en maatschappelijk werker, zijn geconventioneerd. Dat wil zeggen dat we ons houden aan de tarieven die door het RIZIV werden vastgelegd. De honoraria variëren van patiënt tot patiënt en van aandoening tot aandoening.

>> Op deze pagina vindt u meer details.

Hoe gebeurt de facturatie?2019-12-17T19:07:57+01:00

U ontvangt van ons een maandelijkse factuur. We vragen u te betalen via overschrijving.

Gelieve ons ervan op de hoogte te brengen indien u betalingsmoeilijkheden heeft. In dat geval kunnen we werken via een derdebetalersregeling zodat u enkel het remgeld hoeft te betalen. Bij niet (tijdig) betalen sturen we in principe één betalingsherinnering per brief op.  Daarna zijn we verplicht de betaling te vorderen via gerechtelijke weg. Alle kosten zijn dan voor de wanbetaler.